
به استناد بند الف ماده (۳۷) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بند الف ماده (۲۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰، جزء (۲) بند ج ماده (۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب مورخ ١٤٠٣/۳/۱ مجلس شورای اسلامی ایران و در چارچوب آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی مصوب ۱۳۳۷/۹/۵، دستورالعمل اجرایی تأسیس فعالیت نظارت و انحلال صندوق های قرض الحسنه از سوی هیات عالی بانک مرکزی ایران ابلاغ شد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مدیریت کل تنظیم مقررات اداره مطالعات و مقررات
دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت نظارت و انحلال صندوقهای قرض الحسنه
دبیرخانه هیأت عالی زمستان ۱۴۰۳
بسمه تعالی
دستورالعمل اجرایی تأسیس فعالیت نظارت و انحلال صندوقهای قرض الحسنه
به استناد بند «الف» ماده (۳۷) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بند «الف» ماده (۲۱) «قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ جزء (۲) بند (ج) ماده (۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب مورخ ۱٤۰۳/۳/۱ مجلس شورای اسلامی ایران و در چارچوب آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی مصوب ۱۳۳۷/۹/۵، دستورالعمل اجرایی تأسیس فعالیت نظارت و انحلال صندوقهای قرض الحسنه که از این پس به اختصار «دستورالعمل» نامیده میشود به شرح زیر تدوین می گردد.
فصل اول – تعاریف و کلیات
ماده ۱ اصطلاحاتی که در این دستورالعمل به کار رفته است به شرح زیر تعریف میشود:
۱-۱- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۱-۲ – مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با اجازه نامه بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد؛
۱-۳- صندوق قرض الحسنه خرد: صندوق قرض الحسنه فاقد شعبه که در قالب مؤسسه غیر تجارتی موضوع بند (الف) ماده (۲) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی تحت نظارت بانک مرکزی به عملیات قرض الحسنه اشتغال دارد و حداقل سرمایه ثبتی آن مبلغ یک میلیارد ریال میباشد؛
۱-۴- صندوق قرض الحسنه کوچک: صندوق قرض الحسنه فاقد شعبه که در قالب مؤسسه غیر تجارتی موضوع بند (الف) ماده (۲) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی تحت نظارت بانک مرکزی به عملیات قرض الحسنه اشتغال دارد و حداقل سرمایه ثبتی آن مبلغ پنج میلیارد ریال میباشد؛
۱-۵- صندوق قرض الحسنه متوسط: صندوق قرض الحسنه ای که در قالب مؤسسه غیر تجارتی موضوع بند (الف) ماده (۲) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی تحت نظارت بانک مرکزی به عملیات قرض الحسنه اشتغال دارد و حداقل سرمایه ثبتی آن مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال میباشد؛
۱-۶- صندوق قرض الحسنه بزرگ: صندوق قرض الحسنه ای که در قالب مؤسسه غیر تجارتی موضوع بند (الف) ماده (۲) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی تحت نظارت بانک مرکزی به عملیات قرض الحسنه اشتغال دارد و حداقل سرمایه ثبتی آن مبلغ ده هزار میلیارد ریال میباشد؛
۱-۷- صندوق: صندوق قرض الحسنه اعم از صندوق قرض الحسنه خرد صندوق قرض الحسنه کوچک، صندوق قرض الحسنه متوسط، صندوق قرض الحسنه بزرگ که در قالب مؤسسه غیر تجارتی موضوع بند (الف) آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجارتی تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت مینماید؛
۱-۸- عملیات قرض الحسنه: انجام هرگونه فعالیت به منظور اخذ سپرده و اعطای وام قرض الحسنه
۱-۹- مشتری: اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی استفاده از خدمات صندوق
۱-۱۰- خدمات پایه: خدماتی که طبق مقررات مربوط پیش نیاز و لازمه ارایه سایر خدمات توسط صندوق است و پس از آن مشتری به منظور اخذ خدمات مکرر و متمادی به صندوق مراجعه می کند؛
۱-۱۱- شعبه: واحد عملیاتی از صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ که در چارچوب این دستورالعمل مجاز به انجام تمام یا بخشی از عملیات صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ میباشد؛
۱-۱۲- اجازه نامه تأسیس: اجازه نامه کتبی بانک مرکزی برای ثبت صندوق در مرجع ثبتی؛
۱-۱۳- اجازه نامه فعالیت: اجازه نامه کتبی بانک مرکزی برای شروع یا ادامه فعالیت صندوق
۱-۱۴- مازاد غیر قابل تخصیص: مازاد درآمدها بر هزینه های صندوق
۱-۱۵- کسری: مازاد هزینه ها بر درآمدهای صندوق
۱-۱۶- منابع نقدی: سرمایه و اقلام نقدی بدهیهای صندوق مشتمل بر سپرده های قرض الحسنه پس انداز وجوه اداره شده کارمزد قرض الحسنه اعطایی سود ناشی از سپرده سرمایه گذاری مدت دار نزد مؤسسات اعتباری کمکهای نقدی بلاعوض وصایای نقدی وقف و حبس پول
ماده ۲: بانک مرکزی ظرف مدت سه ماه از تصویب این دستورالعمل چارچوب امور نظارتی صندوق های قرض الحسنه شامل فرآیند تأسیس، فعالیت نظارت گزیر و…. را با استفاده از ظرفیت بانکهای قرض الحسنه یا سازمان اقتصاد اسلامی ایران یا کانونهای صندوقهای قرض الحسنه به تصویب هیأت عالی می رساند.
تبصره: تعیین و اخذ میزان سپرده قانونی صندوق توسط بانک مرکزی تعیین میگردد.
فصل دوم مقررات ناظر بر تأسیس صندوق
بخش اول مقررات مشترک انواع صندوق
ماده ۳- تأسیس صندوق با اخذ اجازه نامه تأسیس و با رعایت شرایط مقرر در این دستورالعمل مجاز میباشد.
ماده ۴- تأسیس و فعالیت صندوق در چارچوب اساسنامه مورد تأیید بانک مرکزی که عیناً در مرجع ثبت شرکتها به ثبت برسد، مجاز میباشد. هرگونه تغییر در اساسنامه صندوق باید به تأیید بانک مرکزی رسیده و سپس در مرجع ثبت شرکتها ثبت شود. اساسنامه یادشده باید علاوه بر اهداف سرمایه مؤسسین ارکان انحلال و تصفیه حداقل در بر دارنده موارد زیر باشد:
٤ -۱- تعداد و شرایط عمومی و تخصصی مؤسسین اعضای هیأت امناء، اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل؛
٤ – ٢ – شیوه انتخاب اعضای هیأت امناء و هیأت مدیره از میان مؤسسین یا خارج از آنها؛
٤-٣- روشهای افزایش سرمایه
٤-٤- شیوه انتخاب بازرس قانونی و حسابرس مستقل
تبصره: بانک مرکزی موظف است اساسنامه نمونه صندوق را ظرف مدت سه ماه پس از تاریخ تصویب این دستور العمل در چارچوب مفاد این دستورالعمل و سایر قوانین و مقررات مربوط تهیه و ابلاغ نماید.
ماده ۵: مسئولیت اداره صندوق بر عهده هیأت مدیره ای است که توسط هیأت امناء انتخاب می شوند.
ماده ۶: مؤسسین، اعضای هیأت امناء اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل صندوق حسب مورد باید از شرایط ذیل برخوردار باشند:
٦-١- دارا بودن تابعیت ایران
٦-٢- سکونت در ایران صرفاً برای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل ٦-٣- نداشتن چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در شبکه بانکی کشور؛
٦-٤- نداشتن بدهی غیرجاری به مؤسسات اعتباری
٦-٥- داشتن صلاحیت فردی به تشخیص بانک مرکزی؛
٦ – ٦ – عدم سلب صلاحیت به عنوان عضو هیأت مدیره و مدیر عامل اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی طی دو سال گذشته صرفاً برای عضو هیأت مدیره و مدیر عامل
٦-٧- عدم حجر و ورشکستگی؛
٦-۸- نداشتن سمت مدیر عامل عضو هیأت مدیره در سایر صندوق های قرض الحسنه
تبصره ۱: تأییدیه صلاحیت عمومی و حرفه ای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل صندوقهای قرض الحسنه خرد در زمان بکارگیری و تمدید دوره مسئولیت آنها در صورت احراز شرایط مندرج در بندهای (۱) الی (۷) این ماده به نحو مقتضی صادر می گردد.
تبصره ۲: تأییدیه صلاحیت عمومی و حرفه ای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل صندوقهای قرض الحسنه کوچک در زمان بکارگیری و تمدید دوره مسئولیت آنها در صورت احراز تمامی شرایط مندرج در این ماده به نحو مقتضی صادر می گردد.
تبصره ۳: نحوه صدور تأییدیه صلاحیت عمومی و حرفه ای اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل صندوق قرض الحسنه متوسط و صندوق قرض الحسنه بزرگ در زمان بکارگیری علاوه بر احراز شرایط مندرج در این ماده، بر اساس ضوابطی خواهد بود که توسط بانک مرکزی تهیه و ابلاغ می شود.
ماده ۷: اکثریت اعضاء هیأت امناء صندوق از میان مؤسسین انتخاب میگردند. اعضاء هیأت امناء صندوق در صورت عدم امکان ادامه مسئولیت به دلایلی نظیر فوت حجر یا وقوع شرایط اضطراری با تأیید بانک مرکزی و در صورت احراز شرایط مندرج در ماده ۶ با رعایت ترتیبات مشخص شده در این دستور العمل قابل تغییر است.
تبصره – اعضاء هیأت امناء صندوقهای موجود که پیش از تصویب این دستورالعمل به فعالیت اشتغال داشته اند در اجرای مفاد این ماده بر اساس ترتیبی که بانک مرکزی تعیین مینماید در حکم مؤسسین میباشند.
ماده ۸: سرمایه اولیه صندوق باید به صورت نقدی توسط مؤسسین تأمین شود. آورده مؤسسین پس از واریز به حساب صندوق از تملک آنها خارج شده و متعلق به صندوق است. مازاد غیر قابل تخصیص صندوق متعلق به صندوق بوده و میتواند پس از طی مراحل قانونی صرف افزایش سرمایه صندوق شود. کسری سالانه صندوق از محل مازاد غیر قابل تخصیص سالهای قبل یا از محل سرمایه صندوق تأمین میشود.
ماده ۹: در صورت تأیید اساسنامه احراز صلاحیت مؤسسین اعضای هیأت امناء تودیع کامل سرمایه و همچنین احراز سایر شرایط موضوع این دستورالعمل ظرف مدت ۳۰ روز پس از تکمیل مدارک و مستندات لازم اجازه نامه تأسیس صادر میگردد.
مدت اعتبار اجازه نامه تأسیس حداکثر شش ماه پس از صدور است. مؤسسین موظفند ظرف مدت یاد شده نسبت به ثبت صندوق در مرجع ثبتی و ارسال مدارک ثبتی اقدام نمایند. در غیر این صورت اجازه نامه تأسیس صادره ابطال میشود. اجازه نامه تأسیس صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر می شود و شروع به فعالیت صندوق منوط به کسب اجازه نامه فعالیت است.
تبصره: مهلت مقرر در این ماده برای ثبت صندوق و ارسال مدارک ثبتی حداکثر تا سه ماه قابل تمدید می باشد.
ماده ۱۰: پس از دریافت و تأیید مدارک ثبت صندوق در مرجع ثبتی و تمهید دیگر شرایط مقرر در این دستور العمل ظرف مدت ۳۰ روز اجازه نامه فعالیت صادر میگردد. شروع به فعالیت صندوق پیش از دریافت اجازه نامه فعالیت ممنوع است.
تبصره ۱: اجازه نامه فعالیت صندوق برای بار اول با مدت اعتبار سه سال صادر میگردد و برای دفعات بعد در صورت تأیید عملکرد صندوق با مدت اعتبار حداکثر پنج سال قابل تمدید میباشد.
تبصره ۲- در صورتی که صندوق ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ اخذ اجازه نامه فعالیت بدون عذر موجه به تشخیص بانک مرکزی فعالیت خود را شروع نکند اجازه نامه های تأسیس و فعالیت صندوق باطل می گردد. در این صورت به تقاضای مجدد مؤسسین برای تأسیس صندوق تا مدت سه سال ترتیب اثر داده نخواهد شد. چنان چه صندوق در مهلت سه ماهه مقرر با عذر موجه به تشخیص بانک مرکزی فعالیت خود را شروع ننموده باشد مهلت مزبور حداکثر به مدت یک ماه از سوی تمدید خواهد شد.
ماده ۱۱- اجازه نامه های تأسیس و فعالیت صندوق در هیچ قالبی از جمله اجاره یا وکالت قابل انتقال و واگذاری به غیر نیست.
ماده ۱۲- تمام صندوقهای تأسیس شده توسط وزارتخانه ها مؤسسات دولتی مؤسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی شرکتهای دولتی و دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مشمول ضوابط دستور العمل حاضر خواهند بود.
تبصره: در صورتی که فعالیت صندوقهای قرض الحسنه ای که بدون داشتن شخصیت حقوقی و بصورت محدود و غیر رسمی توسط جمعهای خانوادگی و مانند آن بدون استفاده از عنوان خاص تابلو سربرگ پایگاه اینترنتی و هرگونه نماد یا ابزار دیگری که سپرده گیری از عموم را تداعی یا تبلیغ کند فعالیت میکنند در شمول این دستور العمل نمیباشد و نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی ندارد. تشخیص صندوقهای موضوع این ماده بر عهده بانک مرکزی میباشد
بخش دوم مقررات خاص تأسیس صندوق قرض الحسنه خرد
ماده ۱۳: اشخاص حقوقی علاوه بر رعایت مفاد ماده ۶ در صورتی که انجام قرض الحسنه و یا امور خیریه و عام المنفعه به عنوان موضوع فعالیت در اساسنامه آنها که به تأیید مرجع ذی صلاح رسیده است، قید شده باشد و براساس تأیید حسابرس مستقل یا بازرس قانونی ایشان مشمول ماده (١٤١) قانون تجارت و اصلاحات بعدی آن نباشند و سرمایه ثبتی آنها از حداقل سرمایه مورد نیاز جهت تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه خرد کمتر نباشد میتوانند به عنوان مؤسس صندوق قرض الحسنه خرد تقاضای خود را ارایه نمایند.
ماده ۱۴- حداقل مبلغ سرمایه نقدی مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه خرد معادل یک میلیارد ریال میباشد که باید تماماً قبل از صدور اجازه نامه تأسیس پرداخت شده باشد.
ماده ۱۵- اعضای هیأت مؤسس امناء صندوق موظف به رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تأمین سرمایه اولیه و نیز افزایش سرمایه صندوق میباشند.
بخش سوم مقررات خاص تأسیس صندوق قرض الحسنه کوچک
ماده ۱۶- اشخاص حقوقی علاوه بر رعایت مفاد ماده ۶ در صورتی که انجام قرض الحسنه و یا امور خیریه و عام المنفعه به عنوان موضوع فعالیت در اساسنامه آنها که به تأیید مرجع ذی صلاح رسیده است، قید شده باشد و براساس تأیید حسابرس مستقل یا بازرس قانونی ایشان مشمول ماده (١٤١) قانون تجارت و اصلاحات بعدی آن نباشند و سرمایه ثبتی آنها از حداقل سرمایه مورد نیاز جهت تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه کوچک کمتر نباشد میتوانند به عنوان مؤسس صندوق قرض الحسنه کوچک تقاضای خود را ارایه نمایند.
ماده ۱۷- حداقل مبلغ سرمایه نقدی مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه کوچک معادل پنج میلیارد ریال می باشد که باید تماماً قبل از صدور اجازه نامه تأسیس پرداخت شده باشد.
ماده ۱۸- سرمایه اولیه مؤسسین و آورده نقدی هیات امناء برای افزایش سرمایه صندوق نباید به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از محل سپرده های تودیع شده نزد صندوق یا تسهیلات دریافتی از مؤسسات اعتباری و سایر مؤسسات پولی غیربانکی تأمین شده باشد. اعضای هیأت موسس امناء صندوق باید با ارائه تعهد کتبی، رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تأمین سرمایه اولیه و نیز افزایش سرمایه صندوق را متعهد گردند.
بخش چهارم مقررات خاص تأسیس صندوق قرض الحسنه متوسط
ماده ۱۹- اشخاص حقوقی در صورتی که انجام قرض الحسنه و یا امور خیریه و عام المنفعه به عنوان موضوع فعالیت در اساسنامه آنها که به تأیید مرجع ذی صلاح رسیده است قید شده باشد علاوه بر رعایت مفاد ماده ۶- در صورتی میتوانند به عنوان مؤسس صندوق قرض الحسنه متوسط تقاضای خود را ارایه نمایند که حائز شرایط زیر باشند:
۱ – ۱۹ – ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده برای سه دوره مالی منتهی به تاریخ ارائه درخواست؛
۱۹-۲ – فاقد اظهار نظر مردود یا عدم اظهار نظر توسط حسابرس مستقل برای حداقل سه دوره مالی متوالی منتهی به تاریخ ارائه درخواست؛
۱۹-۳- اخذ تأییدیه از حسابرس مستقل مبنی بر ثبات و تداوم فعالیت؛
ماده ۲۰- حداقل مبلغ سرمایه نقدی مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه متوسط معادل بیست و پنج میلیارد ریال میباشد که باید تماماً قبل از صدور اجازه نامه تأسیس پرداخت شده باشد.
ماده ۲۱- سرمایه اولیه مؤسسین و آورده نقدی هیات امناء برای افزایش سرمایه صندوق متوسط نباید به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از محل سپرده های تودیع شده نزد صندوقهای مذکور یا تسهیلات دریافتی از مؤسسات اعتباری و سایر مؤسسات پولی غیربانکی تأمین شده باشد. اعضای هیأت موسس صندوق باید با ارائه تعهد کتبی رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تأمین سرمایه اولیه را متعهد گردند.
تبصره – افزایش سرمایه صندوق منوط به احراز منشاء تأمین آن توسط بانک مرکزی میباشد.
بخش پنجم مقررات خاص تأسیس صندوق قرض الحسنه بزرگ
ماده ۲۲- اشخاص حقوقی در صورتی که انجام قرض الحسنه و یا امور خیریه و عام المنفعه به عنوان موضوع فعالیت در اساسنامه آنها که به تأیید مرجع ذی صلاح رسیده است قید شده باشد علاوه بر رعایت مفاد ماده ۶- در صورتی میتوانند به عنوان مؤسس صندوق قرض الحسنه بزرگ تقاضای خود را ارایه نمایند که حائز شرایط زیر باشند:
۱ – ۲۲ – ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده برای پنج دوره مالی منتهی به تاریخ ارائه درخواست؛
۲ – ۲۲ – فاقد اظهار نظر مردود یا عدم اظهار نظر توسط حسابرس مستقل برای حداقل پنج دوره مالی متوالی منتهی به تاریخ ارائه درخواست؛
۲۲-۳- اخذ تأییدیه از حسابرس مستقل مبنی بر ثبات و تداوم فعالیت؛
ماده ۲۳- حداقل مبلغ سرمایه نقدی مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت صندوق قرض الحسنه بزرگ معادل ده هزار میلیارد ریال میباشد که باید تماماً قبل از صدور اجازه نامه تأسیس پرداخت شده باشد.
ماده ۲۴- سرمایه اولیه مؤسسین و آورده نقدی هیات امناء برای افزایش سرمایه صندوق بزرگ نباید به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از محل سپرده های تودیع شده نزد صندوقهای مذکور یا تسهیلات دریافتی از مؤسسات اعتباری و سایر مؤسسات پولی غیربانکی تأمین شده باشد. اعضای هیأت موسس صندوق باید با ارائه تعهد کتبی رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تأمین سرمایه اولیه را متعهد گردند.
تبصره – افزایش سرمایه صندوق منوط به احراز منشاء تأمین آن توسط بانک مرکزی میباشد.
فصل سوم مقررات ناظر بر فعالیت صندوق
بخش اول مقررات مشترک انواع صندوق
ماده ۲۵- صندوق مجاز به انجام فعالیتی غیر از عملیات قرض الحسنه نمیباشد.
ماده ۲۶- صندوق موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به عملیات پولی و بانکی و سایر قوانین و مقررات ذی ربط اقدام نماید.
ماده ۲۷- صندوق موظف است نسبت به افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز و جاری برای مشتریان خود اقدام نماید.
ماده ۲۸- صندوق میتواند در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به دریافت سپرده سرمایه گذاری مدت دار از مشتریان خود اقدام نماید.
ماده ۲۹- صندوق میتواند در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به اعطای قرض الحسنه به مشتریان خود اقدام نماید.
ماده ۳۰- صندوق میتواند در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به دریافت وجوه اداره شده از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام نماید.
ماده ۳۱- صندوق موظف است حداقل ۵ درصد از منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز خود را به صورت سپرده قرض الحسنه جاری نزد مؤسسات اعتباری نگهداری نماید.
تبصره- برداشت از سپرده مذکور به نحوی که مانده سپرده مذکور به کمتر از ۵ درصد برسد، توسط صندوق صرفاً با اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر میباشد.
ماده ۳۲- هزینه های جاری صندوق از محل کارمزد تسهیلات اعطایی مازاد غیر قابل تخصیص کمک های خیرین سود سپرده سرمایه گذاری مدت دار و سایر درآمدها تأمین و پرداخت میشود.
ماده ۳۳- مبلغ قرض الحسنه قابل پرداخت به هر شخص از محل وجوه اداره شده توسط صندوق حداکثر معادل دو برابر سقف مبلغ قابل پرداخت قرض الحسنه توسط همان صندوق میباشد.
تبصره- در مواردی که سپرده تودیع شده نزد صندوق از نوع وجوه اداره شده باشد سپرده گذار میتواند افرادی را برای دریافت قرض الحسنه به صندوق معرفی کند در این صورت ضمانت قرض الحسنه پرداختی بر عهده سپرده گذار بوده و صندوق نسبت به اقساط باز پرداخت نشده در مقابل سپرده گذار تعهدی ندارد.
ماده ۳۴- حداکثر نرخ کارمزد قرض الحسنه اعطایی صندوق توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ میشود.
ماده ۳۵- حداکثر مدت بازپرداخت قرض الحسنه اعطایی صندوق ۶۰ ماه است.
تبصره – حداکثر مدت زمان بازپرداخت قرض الحسنه اعطایی از محل وجوه اداره شده صندوق سه برابر مدت زمان بازپرداخت قرض الحسنه اعطایی توسط همان صندوق میباشد.
ماده ۳۶- صندوق موظف به رعایت ضوابط ناظر بر طبقه بندی داراییهای مؤسسات اعتباری و نحوه محاسبه ذخایر مطالبات غیر جاری میباشد.
ماده ۳۷- صندوق موظف است در چارچوب دستورالعملهای ابلاغی بانک مرکزی نسبت به ارائه گزارشهای مالی اقدام نماید.
ماده ۳۸- صندوق موظف است اطلاعات مورد نیاز بانک مرکزی را به صورت صحیح کامل و در مواعد مقرر در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.
ماده ۳۹- صندوق موظف است در اجرای وظایف قانونی بازرس قانونی و حسابرس مستقل همکاری لازم را معمول دارد و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به موقع در اختیار آنان قرار دهد.
ماده ٤٠- صندوق موظف است قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت نماید.
ماده ۴۱- صندوق موظف است در تبلیغات خود از به کار بردن عناوینی نظیر بانک مؤسسه اعتباری و سایر عناوین مشابه که دلالت بر فعالیت پولی و بانکی دارد، خودداری نماید.
ماده ٤٢- صندوق موظف است قبل از ارایه هرگونه تبلیغات در خصوص خدمات و فعالیتهای خود، نسبت به اخذ مجوز بانک مرکزی اقدام نماید.
ماده ٤٣- صندوق موظف است نرخ سود علی الحساب و قطعی سپرده های سرمایه گذاری مدت دار و سود تسهیلات اعطایی را مطابق با مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه های بانک مرکزی رعایت نماید.
ماده ٤٤- صندوق موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به بیمه نمودن اموال خود اقدام نماید.
ماده ٤٥- صندوق موظف است نسبت به ایجاد و نگهداری حسابهای انتظامی اقدام نماید.
ماده ٤٦- صندوق موظف است در صورت انعقاد قرارداد با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه عمل نماید.
ماده ٤٧- صندوق موظف است با مشتریان خود قرارداد منعقد نموده و نسخه ای از آن را به مشتری تحویل نماید.
ماده ٤٨- صندوق موظف است با رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه های بانک مرکزی در خصوص سقف فردی تسهیلات اعطایی عمل نماید.
ماده ٤٩- صندوق موظف است نسبت به تشکیل پرونده اعتباری برای مشتریان اقدام نموده و اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی و وثایق دریافتی را به نحو مناسب نگهداری نماید.
ماده ۵۰- صندوق موظف است قبل از اعطای تسهیلات نسبت به بررسی اهلیت اعتباری مشتریان اقدام نماید.
ماده ۵۱- صندوق موظف است در اعطای تسهیلات موضوع وجوه اداره شده، شرایط و الزامات تعیین شده از سوی سپرده گذار را رعایت نماید.
ماده ۵۲- صندوق موظف است در صورت عدم ایفای تعهدات مشتری، اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات به عمل آورد.
ماده ۵۳- صندوق موظف است نسبت به نگهداری اطلاعات مشتریان به صورت محرمانه اقدام نماید.
ماده ۵۴- صندوق موظف است نسبت به آموزش کارکنان خود در زمینه قوانین و مقررات مربوط به فعالیت صندوق اقدام نماید.
ماده ۵۵- صندوق موظف است نسبت به ایجاد و تجهیز سیستمهای امنیتی مناسب برای حفاظت از داراییهای خود اقدام نماید.
ماده ۵۶- صندوق موظف است نسبت به رعایت استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی اقدام نماید.
ماده ۵۷- صندوق موظف است نسبت به تهیه و ارایه صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده به بانک مرکزی اقدام نماید.
ماده ۵۸- صندوق موظف است در صورت بروز هرگونه حادثه غیر مترقبه که منجر به توقف فعالیت صندوق گردد، مراتب را فوراً به بانک مرکزی اطلاع دهد.
ماده ۵۹- صندوق موظف است در صورت تغییر محل فعالیت خود، مراتب را حداقل یک ماه قبل از تغییر به بانک مرکزی اطلاع دهد و مجوزهای لازم را اخذ نماید.
ماده ٦٠- صندوق موظف است نسبت به رعایت سایر ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید.
بخش دوم مقررات خاص فعالیت صندوق قرض الحسنه خرد
ماده ۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد علاوه بر رعایت مقررات مشترک فعالیت صندوق موظف به رعایت موارد زیر است:
۱-۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد منحصراً در محدوده جغرافیایی شهرستانی که در آن تأسیس شده است، مجاز به فعالیت میباشد. صندوق موظف است در هنگام اعطای قرض الحسنه، این موضوع را در قرارداد منعقده با مشتری قید نماید.
۲-۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد مجاز به افتتاح حساب و دریافت وجه از طریق سایر مؤسسات اعتباری نمیباشد.
٣-٦١- صندوق قرض الحسنه خرد مجاز به اعطای قرض الحسنه به کارکنان خود نمیباشد.
٤-٦١- صندوق قرض الحسنه خرد مجاز به دریافت سپرده قرض الحسنه پس انداز از اشخاص حقوقی نمیباشد.
٥-٦١- صندوق قرض الحسنه خرد موظف است حداقل %۸۰ منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز خود را به اعطای قرض الحسنه اختصاص دهد.
٦-٦١- صندوق قرض الحسنه خرد مجاز به نگهداری وجه نقد مازاد بر نیازهای روزمره خود نمیباشد.
۷ -۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد موظف است نسبت به واریز وجوه مازاد بر نیازهای روزمره خود به حساب سپرده قرض الحسنه جاری نزد مؤسسات اعتباری اقدام نماید.
۸ -۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد مجاز به اعطای قرض الحسنه به اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل خود و اقوام درجه یک آنها نمیباشد.
۹- ۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد موظف است نسبت به تعیین سقف فردی و جمعی قرض الحسنه اعطایی با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید.
۱۰-۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد موظف است در صورت عدم ایفای تعهدات مشتری، نسبت به پیگیری و وصول مطالبات خود از طریق مراجع قانونی اقدام نماید.
۱۱-۶۱- صندوق قرض الحسنه خرد موظف است در صورت انحلال، نسبت به تسویه حساب با سپرده گذاران و سایر طلبکاران خود اقدام نماید.
بخش سوم مقررات خاص فعالیت صندوق قرض الحسنه کوچک
ماده ۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک علاوه بر رعایت مقررات مشترک فعالیت صندوق موظف به رعایت موارد زیر است:
۱- ۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک منحصراً در محدوده جغرافیایی استان محل استقرار مرکز اصلی صندوق مجاز به فعالیت میباشد. صندوق موظف است در هنگام اعطای قرض الحسنه این موضوع را در قرارداد منعقده با مشتری قید نماید.
۲-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک مجاز به افتتاح حساب و دریافت وجه از طریق سایر مؤسسات اعتباری نمیباشد.
٣-٦٢- صندوق قرض الحسنه کوچک مجاز به اعطای قرض الحسنه به کارکنان خود نمیباشد.
٤-٦٢- صندوق قرض الحسنه کوچک مجاز به دریافت سپرده قرض الحسنه پس انداز از اشخاص حقوقی نمیباشد.
۵-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک موظف است حداقل ۸۰٪ منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز خود را به اعطای قرض الحسنه اختصاص دهد.
٦-٦٢- صندوق قرض الحسنه کوچک مجاز به نگهداری وجه نقد مازاد بر نیازهای روزمره خود نمیباشد.
۷-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک موظف است نسبت به واریز وجوه مازاد بر نیازهای روزمره خود به حساب سپرده قرض الحسنه جاری نزد مؤسسات اعتباری اقدام نماید.
۸-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک مجاز به اعطای قرض الحسنه به اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل خود و اقوام درجه یک آنها نمیباشد.
۹-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک موظف است نسبت به تعیین سقف فردی و جمعی قرض الحسنه اعطایی با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید.
۱۰-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک موظف است در صورت عدم ایفای تعهدات مشتری، نسبت به پیگیری و وصول مطالبات خود از طریق مراجع قانونی اقدام نماید.
۱۱-۶۲- صندوق قرض الحسنه کوچک موظف است در صورت انحلال نسبت به تسویه حساب با سپرده گذاران و سایر طلبکاران خود اقدام نماید.
بخش چهارم مقررات خاص فعالیت صندوق قرض الحسنه متوسط
ماده ۶۳: صندوق قرض الحسنه متوسط علاوه بر رعایت مقررات مشترک فعالیت صندوق موظف به رعایت موارد زیر است:
۱-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط منحصراً در محدوده جغرافیایی کشور مجاز به فعالیت میباشد. صندوق موظف است در هنگام اعطای قرض الحسنه این موضوع را در قرارداد منعقده با مشتری قید نماید.
۲-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به افتتاح حساب و دریافت وجه از طریق سایر مؤسسات اعتباری نمیباشد.
٣-٦٣- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به اعطای قرض الحسنه به کارکنان خود نمیباشد.
٤-٦٣- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به دریافت سپرده قرض الحسنه پس انداز از اشخاص حقوقی نمیباشد.
۵-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط موظف است حداقل ۸۰٪ منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز خود را به اعطای قرض الحسنه اختصاص دهد.
٦-٦٣- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به نگهداری وجه نقد مازاد بر نیازهای روزمره خود نمیباشد.
۷-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط موظف است نسبت به واریز وجوه ما و مازاد بر نیازهای روزمره خود به حساب سپرده قرض الحسنه جاری نزد مؤسسات اعتباری اقدام نماید.
۸-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به اعطای قرض الحسنه به اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل خود و اقوام درجه یک آنها نمیباشد.
۹-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط موظف است نسبت به تعیین سقف فردی و جمعی قرض الحسنه اعطایی با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید.
۱۰-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط موظف است در صورت عدم ایفای تعهدات مشتری، نسبت به پیگیری و وصول مطالبات خود از طریق مراجع قانونی اقدام نماید.
۱۱-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط موظف است در صورت انحلال نسبت به تسویه حساب با سپرده گذاران و سایر طلبکاران خود اقدام نماید.
۱۲-۶۳- صندوق قرض الحسنه متوسط مجاز به تأسیس شعبه با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی میباشد.
بخش پنجم مقررات خاص فعالیت صندوق قرض الحسنه بزرگ
ماده ۶۴: صندوق قرض الحسنه بزرگ علاوه بر رعایت مقررات مشترک فعالیت صندوق موظف به رعایت موارد زیر است:
۱-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ در سراسر کشور مجاز به فعالیت میباشد. صندوق موظف است در هنگام اعطای قرض الحسنه این موضوع را در قرارداد منعقده با مشتری قید نماید.
۲-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به افتتاح حساب و دریافت وجه از طریق سایر مؤسسات اعتباری نمیباشد.
٣-٦٤- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به اعطای قرض الحسنه به کارکنان خود نمیباشد.
٤-٦٤- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به دریافت سپرده قرض الحسنه پس انداز از اشخاص حقوقی نمیباشد.
۵-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ موظف است حداقل ۸۰٪ منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز خود را به اعطای قرض الحسنه اختصاص دهد.
٦-٦٤- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به نگهداری وجه نقد مازاد بر نیازهای روزمره خود نمیباشد. ۷-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ موظف است نسبت به واریز وجوه مازاد بر نیازهای روزمره خود به حساب سپرده قرض الحسنه جاری نزد مؤسسات اعتباری اقدام نماید.
۸-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به اعطای قرض الحسنه به اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل خود و اقوام درجه یک آنها نمیباشد.
۹-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ موظف است نسبت به تعیین سقف فردی و جمعی قرض الحسنه اعطایی با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید.
۱۰-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ موظف است در صورت عدم ایفای تعهدات مشتری، نسبت به پیگیری و وصول مطالبات خود از طریق مراجع قانونی اقدام نماید.
۱۱-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ موظف است در صورت انحلال نسبت به تسویه حساب با سپرده گذاران و سایر طلبکاران خود اقدام نماید.
۱۲-۶۴- صندوق قرض الحسنه بزرگ مجاز به تأسیس شعبه با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی میباشد.
فصل چهارم – مقررات ناظر بر شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ
ماده ۶۵- صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ میتواند با رعایت ضوابط ابلاغی بانک مرکزی نسبت به تأسیس شعبه اقدام نماید.
ماده ۶۶- شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید دارای استقلال مالی و اداری باشد.
ماده ۶۷: شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید دارای مدیر شعبه ای باشد که توسط هیأت مدیره صندوق منصوب میشود.
ماده ۶۸: مدیر شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید دارای شرایط مقرر در ماده (۶) این دستورالعمل باشد.
ماده ۶۹: شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید دارای امکانات و تجهیزات لازم برای انجام فعالیت خود باشد.
ماده ۷۰: شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید دارای سیستم حسابداری مستقل باشد.
ماده ۷۱: شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید صورتهای مالی جداگانه تهیه و به صندوق ارایه نماید.
ماده ۷۲: شعبه صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ باید تابع قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت صندوق باشد.
ماده ۷۳: صندوق قرض الحسنه متوسط و بزرگ موظف است بر فعالیت شعبه خود نظارت نماید.
فصل پنجم مقررات ناظر بر تغییر نوع صندوق
ماده ٧٤: صندوق میتواند با رعایت شرایط مقرر در این دستورالعمل و پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی نسبت به تغییر نوع صندوق اقدام نماید.
ماده ۷۵: در صورت احراز شرایط لازم، بانک مرکزی با تغییر نوع صندوق موافقت مینماید.
ماده ٧٦: در صورت موافقت بانک مرکزی صندوق موظف است نسبت به انجام اقدامات لازم برای تغییر نوع صندوق در مرجع ثبت شرکتها اقدام نماید.
ماده ۷۷: پس از انجام اقدامات لازم توسط صندوق مراتب به بانک مرکزی اعلام میگردد.
ماده ۷۸: بانک مرکزی پس از بررسی مدارک و مستندات ارایه شده نسبت به صدور اجازه نامه فعالیت جدید اقدام مینماید.
ماده ۷۲ بانک مرکزی میتواند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عملکرد صندوق اقدامات لازم را برای رفع آن به عمل آورد.
ماده ۷۳ صندوق موظف است در صورت درخواست بانک مرکزی اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار آن قرار دهد.
ماده ۷۴ بانک مرکزی میتواند در صورت عدم همکاری صندوق در ارایه اطلاعات و مدارک مورد نیاز اقدامات تنبیهی لازم را علیه آن به عمل آورد.
ماده ۷۵ صندوق موظف است صورتهای مالی خود را به صورت منظم و دقیق تهیه و در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.
ماده ۷۶ بانک مرکزی میتواند در صورت عدم ارایه صورتهای مالی توسط صندوق اقدامات تنبیهی لازم را علیه آن به عمل آورد.
ماده ۷۷ صندوق موظف است بازرس قانونی و حسابرس مستقل خود را از میان افراد واجد شرایط انتخاب نماید.
ماده ۷۸ بازرس قانونی و حسابرس مستقل صندوق باید دارای صلاحیت حرفه ای و تجربه کافی در زمینه حسابرسی باشند.
ماده ۷۹ صندوق موظف است بازرس قانونی و حسابرس مستقل خود را به بانک مرکزی معرفی نماید.
ماده ۸۰ بانک مرکزی میتواند در صورت عدم تأیید بازرس قانونی و حسابرس مستقل معرفی شده توسط صندوق خواستار معرفی بازرس قانونی و حسابرس مستقل دیگری شود.
ماده ۸۱ صندوق موظف است با بازرس قانونی و حسابرس مستقل خود همکاری لازم را به عمل آورد.
ماده ۸۲ صندوق موظف است دسترسی بازرسان بانک مرکزی و حسابرس مستقل را به تمام اسناد و مدارک خود فراهم نماید و همکاری لازم را با بازرسان بانک مرکزی به عمل آورد و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهد.
ماده ۸۳ بانک مرکزی میتواند در صورت احراز تخلف صندوق از قوانین و مقررات مربوط اقدامات تنبیهی لازم را علیه صندوق به عمل آورد.
ماده ۸۴ اقدامات تنبیهی بانک مرکزی علیه صندوق میتواند شامل موارد زیر باشد:
۱- اخطار کتبی؛
۲- تذکر کتبی با درج در پرونده؛
۳- سلب صلاحیت اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل؛
۴- تعلیق فعالیت صندوق؛
۵- انحلال صندوق
ماده ۸۵ صندوق میتواند نسبت به اقدامات تنبیهی بانک مرکزی اعتراض نماید.
ماده ۸۶ رسیدگی به اعتراض صندوق بر عهده هیأت انتظامی بانک مرکزی میباشد.
فصل هفتم مقررات ناظر بر انحلال صندوق
ماده ۸۷ انحلال صندوق در موارد زیر امکان پذیر است:
۱- با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده صندوق؛
۲- با حکم دادگاه صالح؛
۳- با دستور بانک مرکزی
ماده ۸۸ در صورت انحلال صندوق تصفیه امور آن بر عهده مدیر تصفیه ای است که توسط مرجع ذی صلاح تعیین میشود.
ماده ۸۹ مدیر تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیهای صندوق نسبت به تقسیم دارایی باقی مانده بین مؤسسین اقدام نماید.
ماده ۹۰ چنانچه پس از اتمام عملیات تصفیه دارایی صندوق برای پرداخت بدهیها کافی نباشد مدیر تصفیه موظف است مراتب را به دادگاه صالح اعلام نماید.
فصل هشتم مقررات ناظر بر سایر موارد
ماده ۹۱ صندوق موظف است در تمام فعالیتهای خود قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران را رعایت نماید.
ماده ۹۲ صندوق موظف است در صورت بروز هرگونه ابهام یا سؤال در خصوص اجرای این دستورالعمل از بانک مرکزی استعلام نماید.
ماده ۹۳ بانک مرکزی موظف است به استعلامات صندوق در اسرع وقت پاسخ دهد.
ماده ۹۴ این دستورالعمل در ۹۴ ماده و ۱۲ تبصره در تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ به تصویب هیأت عالی بانک مرکزی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
فصل نهم مقررات ناظر بر انتقال پرتفوی
ماده ۹۵ انتقال تمام یا بخشی از داراییها و بدهیهای صندوق به سایر صندوقها یا مؤسسات اعتباری با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی مجاز است.
ماده ۹۶ انتقال تمام یا بخشی از داراییها و بدهیهای صندوق موضوع ماده ۹۵ باید با تصویب هیأت مدیره صندوق و تأیید بانک مرکزی صورت پذیرد.
ماده ۹۷ انتقال تمام یا بخشی از داراییها و بدهیهای صندوق موضوع ماده ۹۵ نباید حقوق ذینفعان را تضییع نماید.
ماده ۹۸ صندوق موظف است در صورت انتقال تمام یا بخشی از داراییها و بدهیهای خود موضوع ماده ۹۵ مراتب را به اطلاع مشتریان خود برساند.
ماده ۹۹ صندوق موظف است در صورت انتقال تمام یا بخشی از داراییها و بدهیهای خود موضوع ماده ۹۵ همکاری لازم را با صندوق یا مؤسسه اعتباری منتقل الیه به عمل آورد.
فصل دهم مقررات ناظر بر ادغام
ماده ۱۰۰ ادغام صندوق با سایر صندوقها یا مؤسسات اعتباری با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی مجاز است.
ماده ۱۰۱ ادغام صندوق موضوع ماده ۱۰۰ باید با تصویب مجمع عمومی فوق العاده صندوق و تأیید بانک مرکزی صورت پذیرد.
ماده ۱۰۲ ادغام صندوق موضوع ماده ۱۰۰ نباید حقوق ذینفعان را تضییع نماید.
ماده ۱۰۳ صندوق موظف است در صورت ادغام با سایر صندوقها یا مؤسسات اعتباری موضوع ماده ۱۰۰ مراتب را به اطلاع مشتریان خود برساند.
ماده ۱۰۴ صندوق موظف است در صورت ادغام با سایر صندوقها یا مؤسسات اعت
۷:۵۲
فصل یازدهم مقررات ناظر بر تبدیل وضعیت
ماده ۱۰۵ تبدیل وضعیت صندوق به سایر اشکال حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی مجاز است.
ماده ۱۰۶ تبدیل وضعیت صندوق موضوع ماده ۱۰۵ باید با تصویب مجمع عمومی فوق العاده صندوق و تأیید بانک مرکزی صورت پذیرد.
ماده ۱۰۷ تبدیل وضعیت صندوق موضوع ماده ۱۰۵ نباید حقوق ذینفعان را تضییع نماید.
ماده ۱۰۸ صندوق موظف است در صورت تبدیل وضعیت به سایر اشکال حقوقی موضوع ماده ۱۰۵ مراتب را به اطلاع مشتریان خود برساند.
ماده ۱۰۹ صندوق موظف است در صورت تبدیل وضعیت به سایر اشکال حقوقی موضوع ماده ۱۰۵ همکاری لازم را با شکل حقوقی جدید به عمل آورد.
فصل دوازدهم مقررات ناظر بر سایر موارد
ماده ۱۱۰ در مواردی که در این دستورالعمل تعیین تکلیف نشده است مطابق با قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد.
ماده ۱۱۱ این دستورالعمل در ۱۱۱ ماده و ۱۲ تبصره در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ به تصویب هیأت عالی بانک مرکزی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
modir
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.